Tuesday, August 29, 2017

ඉන්දියානු මෘදු බලය



බලය ජලයට සමානය. හැමදේම හා හැම දෙයක්ම බලය මත රඳා පවති. හැමෝම එය ලබා ගැනීමට උත්සහා කරයි. නමුත් එහින් කීප දෙනෙක් පමණක් බලය පිළිබඳව අවබෝධ කරගනී.  බලය යනු වැඩ කිරීමේ ප්රතමාණයයි.

Niyeal Ferguson නමැති විද්‍යඥයා මෘදු බලය හ`දුන්වාදී ඇත්තේ ”සම්ප‍්‍රධායික නොවන සංස්කෘතික හා වානිජ භාණ්ඩයක් වැනි බලවේගයක් යනුවෙනී”.

මෘදු බලය යනු කුමක්ද? රටේ රාජ්ය, තාන්ත්රික කටයුතු වලදී එය අපේක්ෂා කරන්නේ ඇයි? හාර්වඩ් විශ්වවිද්යාලයේ දේශපාලන විශේෂඥයින් පවසන පරිදි මෙම බලය සම්බාවනිය වූ බලයක් වන අතර රටට බලය බලහත්කාරයෙන් යොදා ගැනීම සඳහා අවශ්යයදේ ඉටු කිරීම අන්අයට පෙන්වා ගැනීමය. මිලිටරි බලය හෝ ආර්ථික අනුග්රාහයන්ට වඩා මෘදු බලය සඳහා වැය වන මිල අඩුය.

1.සංස්කෘතික ස්ථාපනය 
2.දේශපාලන සාරධර්ම
3.විදේශ ප්රාතිපත්ති 
4.සාහිත්ය්, කලාව, මහජන විනෝදාස්වාදය යන්න මෙහි ප්ර මුඛ අංගයන්ය.

ඉන්දියානු ප්ර්චණ්ඩත්වය, යෝගා, චිත්රදපටල රුපවාහිනිය, නාට්යන. සම්බාව්යක නර්තනය හා සංගීතය, ජාත්යයන්තර ආයතන, බහුජන සමාජ ආහාර පාන හා එහි මුලධර්ම ලොව පුරා සිටින ජන නායකයින්ආකර්ෂණය කර ඇත.

මෙහිදී ඉන්දීය විදේශ ප්ර්තිපත්ති විශ්ලේෂක ක්‍. රජා මෝහන් මහතා  පවසා සිටින්නේ විදේශ ප්රිතිපත්ති හා අරමුණු ඉදිරියට ගෙනයාම සඳහා මෘදු බලය ශක්තිමත් වාහකයක් බවයි. 2006 වර්ෂයේදී ඉන්දියානු රාජ්යම අමාත්ය  ඉන්දියානු රාජ්යත  තාන්ත්රිමක අංශය පිහිටුවීම හා ලොව පුරා ඉන්දීය සබඳතා වර්ධනය කිරීම සඳහා සැලසුම් ක්රිතයාවලියේදී මෘදු බලය බහුලව බාවිතා කර ඇත.
 
Princeton University, හි මහාචාර්ය Rohan Mukarghy පවසන්නේ ඉන්දියානුවන් මෘදු බලය බහුලව බාවිතා කරන බවයි. මෙම සෑම ක්රිචයාවක් තුලම නිළ රාජ්යක තාන්ත්රි්කත්වය සංස්කෘතික හුවමාරුව මගින් සවිබල ගැන්වීම හා විදේශියන් තුල ඉන්දියාව පිළිබඳව ප්රාතිරූපය වර්ධනය කරයි.

Soft Power 
  1. Value Democracy
  2. Fletcher, lit richer and entertainment
  3. Foreign policy
  4. Political
           එක්ජාසත් ජාතීන්ගේ  සංගමය ඇතුළු තවත් පිරිස් මෘදු බලය යන්න ජනප්රිය බලය ලෙසද හඳුන්වයි. වර්ෂ 1941 දී ජපානය හා ජර්මනිය අතරත්, වර්ෂ 1990 දී සදාම් හුසේන් බලය ඉතාමත් බහුල ලෙස භාවිතා කර ඇති බව පෙනේ. මෘදු බලය යනු ආකර්ෂණීය දෙයකි. එය කිසි`දු විටකත් දෘඪ බලය මත රදා නොපවතී. වරක් ඉන්දියානු විදේශ  තනාපතිවරයෙකු කාබුල් නම් න`ගරයට ගුවනින් ගමන් කරන විට ඉන්දියානු චිත‍්‍රපට හි සංගීත තැටි ගෙන ගිය බව වාර්ථාවෙයි. 
              
               අතීත සාම්ප‍්‍රධායික භාරතය හා නූතන ඉන්දියාව දේදුන්නක්සේ විවිධාකාරය, වර්ණවත්ය. බිලියන 1.2 ක ජන ග‍්‍රාණයකින් ද එකිනෙකට විවිධ භාෂාවන් 24  සමන්විත භාෂණ සාහිත්‍යක් ඇති ප‍්‍රාන්ත රාජ්‍ය 28 කින්ස මන්විත ඉන්දියාව පෘතුවියේ ඇති ඉපැරණිම ඉතිහාසයට උරුමකම් කියයි. මිලියන යන ගණනක්වූ කලා සාහිත්‍යයන්ගේ නිජ බිම වන්නේ ඉන්දියාවයි. නඩරාජා පිළිමය අදත් ලොව පුරා සිටින බැතිමතුන්ගේ වන්දනාමානයට පාත‍්‍ර වෙයි. නාට්‍ය, රූකඩ, සිනමාව, කතකලි නර්ථනය, සාම්ප‍්‍රදායික හා ශක්තිමත් ඉන්දියානු සාහිත්‍යය ලොව පුරා ඇති සංගීත ප‍්‍රභේධයන් ඉන්දීය කලාවට හිමිකම් කියයි. විදේශීය රාජ්‍යයන් සම`ග මෘදු බලය බහුලව යොදාගන්නා ආකාරයත් ඒ ස`දහා සාම්ප‍්‍රධායික ඉන්දීය සාහිත්‍ය භාවිතා කරන ආකාරයක් හ`දුනාගත හැකිය.
  •         චිත‍්‍රපට
  •        සිනමාව
  •        මූර්ති ශිල්පය
  •        ප‍්‍රදර්ශන
  •        භාරතීය නැටුම්ගා
  •        ගාන්ධි ජයන්ති උත්සවය
  •        ටෙලිනාට්‍ය
  •        යෝගා සම්ප‍්‍රදායන්
  •        ආහාරපාන 
  •       සුහදශීලි පිළිගැනීම වැනි දේවල් ස`දහන් කළහැකිය. චීන ජාතික  පඩිවරයා පවසා ඇත්තේ ඉන්දායානු මිනිසුන්ගේ සිනහව කිසිවිටෙකත් චීන මිනිසුන්ගේ සිනහවට සමාන කළ නොහැකි බවයි. ඒ මන්දයත් ඉන්දියානුවන් සිනහවකින් පමණක් මෘදු බලය පතුරමින් මිනිසුන් ආකර්ෂණය කිරීමට සමත්ය යන්නයි.  ස`දහා උදාහරණ කිහිපයක් පහත පරිදි දැක්විය හැකිය. 
  •      ජර්මන් හා බර්සිලෝනා වැනි න`ගරවල ඉන්දියානු සෝප් ඔපෙරා නාට්‍ය සම්ප‍්‍රධාය දැකගත හැකිය. (ලංකාවෙහි නිෂ්පාදනය කරන ලද රූපවාහිනි නාට්‍යවල ද මෙම අංග අඩු වැඩි වශයෙන් දැකගත හැකිය.
  •        ඉන්දියානු යෝගා ඉගැන්වීමේ පාසල් ඇමරිකාවේ කැලිෆෝනියා න`ගරයෙහි ස්ථාපිත කර තිබීම
  •        'Chicken tikka masala’ නමැති ඉන්දියානු ආහාරය බි‍්‍රතාන්්‍ය තුළ ජාතික ආහාරයක් ලෙස පිළිගැනීම
  •        Timbuktu නම් න`ගරයෙහි බොලිවුඞ් චිත‍්‍රපට ප‍්‍රදර්ශණය 
  •      ඉන්දීය සුපිරි ගායක A.R Rahman  ගායනා කරන ලද  Jai Ho….!’ ගීතය  ස`දහා ස්පාඤ ජාතිකයින් අපූරු රංගනයක යෙදීම
  •      Chhaiyyan chhaiyyan....’නමැති ඉන්දියානු ගීතය ස`දහා ඉන්දියානුවන් හා ඉන්දුනීසියානුවන් එකට එක්ව නර්ථනයෙහි යෙදීම
  •        Letcher's  හා Seminar  පැවැත්වීම ම`ගින් ඉන්දියානුවන් ගැන හා ඉන්දියානුවන්ගේ විදේශ ප‍්‍රතිපත්තීන් ගැන දැනුවත් කිරීමට උත්සහ කිරීම
  •        තරුණ නියෝජිතයින් අප‍්‍රිකාවෙන් 50,  නේපාලයෙන් 48, දෙනෙකු ද ඉන්දියානු යෞවුන් පාර්ලිමෙන්තුව ස`දහා ඉන්දියාවට ගෙන්වා ගැනීම
  •        පළාත් නියෝජිතයින් ස`දහා 11 දෙනෙක් කන්දහාර් වලින් ගෙන්වා ගැනීම
  •      ඉන්දියානු මහජන වැඩසටහන් සදහා (Public outreach program)  විශ්වවිද්‍යාල ශීෂ්‍ය නායකයින් සවුදි අරාභියාවෙන් 43 ක් ද, ඇමරිකාවෙන් 7 දෙනෙකු ද වශයෙන් ඉන්දියාවට ගෙන්වීම ම`ගින් ඉන්දායානු මෘදු බලය මහජන සම්බන්ධතා හැසුරු කොටගෙන බෙදා හැරීමට උත්සහ කිරීම
  •         ජාත්‍යත්තර වශයෙන් මෘදු බලය සාර්ථකව යොදාගත් නිසා ඉහත ප‍්‍රතිපල ලැබුනු බව ස`දහන් කළහැකිය.
         මෘදු බලය බහුලව යොදාගන්නා අවස්ථාවන් ලෙස
  •        ඉන්දියානුවන් හා පකිස්ථානය අතර සාමය හා ආගම පිළිබ`දව ඇතිවන ගැටලූවලදී
  •        ඉන්දියානු සාගරයෙහි බලපෑම පිළිබ`ද ඉන්දියානු නියමයන් වලදී
  •        ඉන්දියානු බංගලාදේශ අරාබියානු බලපෑම්
  •       ඇමරිකානු හා ඉන්දියා ආසියාතික අනාගත සබ`දතා වලදී හා 21 වන සියවසේ ඉන්දීය ජපන් සබධතාවලදී මෘදු බලය බහුලව භාවිතා කරන බව ෂක්‍ක්‍ෂ –  ICCI – PD Monthly Foreign Policy Forum සම්මන්ත‍්‍රණ යෙහිදී ස`දහන්කර ඇත.
  •        ඇෆ්ගනිස්ථානය නැවත පිහිටුවීම
  •         ආසියාව හා මියන්මාරය සම්බන්ධ කෙරෙන ආකාරයෙන් ඉදි කෙරෙන මාර්ග යෝජනා ක‍්‍රමය
  •        ‘Indian Perspectives in 17 languages  යනුවෙන් මාසික වශයෙන් විදේශීය භාෂාවලට පොත් ලිවීම
  •      1981 හා 2011 වර්ෂ දක්වා ජාත්‍යන්තර සබ`දතා නිරූපණය වන ආකාරයෙන් වාර්ථා චිත‍්‍රපට 300 ක් නිපදවීම
  •     ‘Indian Diplomacy’ වෙබ් පිටුවක් පවත්වාගෙනයාම හා මෙමගින් තරුණ පිරිස සම`ග බලපෑම්කාරීව කටයුතු කිරීම ම`ගින් මෘදු බලය ව්‍යාප්ත ක්ිරීම ස`දහා පසුබිමක් නිර්මාණය කර ඇත.
  •         2.3 ක පිරිසක් අතර හා වාර්ෂිකව 1,50,000  පිරිසක් අතර Twitter, YouTube  භාවිතය ම`ගින් ඉන්දියානු මෘදු බලය පිළිබ`දව තොරතුරු හුවමාරුවවෙයි.
  •      ‘Advancing India’s conversation with the world’ යනුවෙන් Face Book ගිණුමක් පවත්වාගෙනයාම ම`ගින් ‘India Africa – A shared future campus’, Outreach events  — Ad dis Aruba University’’ඉන්දියාව හා අප‍්‍රිකාව අතර පර්යේෂණ සි`දුකරයි.
  •      India is global video challenge හා  India is Face Book   පිටු ම`ගින්ද මෘදු බලය ව්‍යාප්ත කරන ආකාරය හ`දුනාගත හැකිය.
  •      ITEC face book  පිටුව ම`ගින් ජාත්‍යන්තරය තුළ ඉන්දීය ප‍්‍රතිරූපය ගොඩනංවන ආකාරය පහත පරිදි හ`දුනාගත හැකිය.
  •        Behavior
  •        Image
  •        Communion
  •        Reputation
  •        Symbol 
  •        Symbolism

                  
 National Branding Soft Power
    What Sports, Technology, Military Power, Bound investment
               Why  Political and Economical advantages
              ‘The ability to get what you want through attraction rather than coercion or payment’(Joseph Nye -      (2004)
               
               Country Image 
       Government and governance 
       •Exports  
       •Conducts of it's peoples 
       •Individual knowledge 
       •Extender reference
        Official Communication 
       •National Stereo type
        Exports
      

       මහත්මා ගාන්ධීතුමා, සුභාෂ් චන්ද්‍රබෝෂ්, ජවහල්ලා නේරුතුමා, හබ්දුල් කලාම් හා මහා කවි සුප‍්‍රමන්ය භාරතියාර් යන අයගෙන් සුපෝෂිත වූ අතීත ඉන්දියාව කලා කෞශල්‍යන්ගෙන් හා විවිධ ශිල්ප ශාස්ත‍්‍රයන්ගෙන් පිරිපුන් ශක්තිමත් රටකි. වර්ථමාන ඉන්දියාවෙහි මෘදු බලය ජාත්‍යන්තරයවෙතට ගෙනයාමේ පුරෝගාමියා ලෙස නාරේන්ද්‍ර මෝදී මහතා හ`දුන්වාදිය හැකිය. ඉන්දියාවෙහි පවත්නා පෞර්ෂත්ව හැකියාවල ප‍්‍රසන්නබව, ථලදායීතාවය, කාර්යක්ෂමතාවය, ආර්ථික ශත්තිමත්බව,  නායකත්ව ගුණාංග හා ජාත්‍යන්තරය තුළ අනෙක් රාජ්‍යයන් සම`ග සබ`දතා ගොඩනංවා ගැනීමට ඇති කැමැත්ත යන සාදක ඔහුව ජාත්‍යන්තර සන්නාමයක් ''Modi is a Brand'' ලෙස ඔසවා තැබීමට සමත්විය. එය නව මාධ්‍ය හැසුරුකොටගෙන ගොඩනැගුණු නිසා ''Super power of social media'' ලෙස ඔහු හා ඉන්දියානු ප‍්‍රතිරූපය ඔහු විසින් මෘදු බලය යොදාගෙන සි`දු කරන ආකාරය හ`දුනාගත හැකිය.
        
          '‘Hello China’ looking forward to interacting with Chinese friends through welbo’
        යන්න මෝධි මහතාගේ ට්විටර් ගිණුමෙහි ස`දහන්ව තිබුණි. මෙම ජායාරූපමය පණිවිඩය මිලියන 12 ක් ෆොලෝ කර ඇති අතරල චීන ව්‍යාපාරිකයෙකු වන Brand India Beckons පවසන්නේ  හා චීනය අතර මෘදු බලය භාවිතයට ගන්නා තවත් එක් අවස්ථාවක් ලෙස චීන කුංෆු කලාව හා ඉන්දියානු යෝගා ක‍්‍රමත් මෙන්ම චීන කටු චිකිස්ථාව හා පෞරාණික ඉන්දියානු ආයුර්වේද වෙදකම උපයෝගි කරගන්නා ආකාරය පෙනේ. ලොව බල සම්පන්නම හා ආර්ථික කේ‍්‍රන්ද්‍රස්ථානයෙහි ඉහළින්ම ඇත්තේ මහජන චීන සමූහාණ්ඩුවයි. 45,000 ක පමණ ඉන්දියානුවන් ප‍්‍රමාණයක් චීනය තුළ අද වන විට වාසය කරයි. චීන ප‍්‍රධාන වෙළ`දපල තුල රැකියා උත්පාදන ක‍්‍රියාවලියේදී ඉන්දායානුවන් ද දායකත්වය ලබාදී ඇති අතර ඔහුන් ඉතාමත් සාමකාමීව චීනරජය තුළ ජීවත්වන්නේ ඉන්දියානු මෘදු බලය නිසාවෙන්ය. ඉන්දියානු චිත‍්‍රපට කර්මාන්තය චීනය තුලත් ව්‍යාප්තව ඇත. එහිදී ඉන්දියානු වාර්ථාගත ‘PK’ චිත‍්‍රපටය චීන චිත‍්‍රපට ශාලාවල ඇමරිකානු ඩොලර් මිලියන 20 ක ආධායමක් වාර්ථා කරන ලදී. 
     Modi visit India – China Think Thank Forum. 2017 වර්ෂයේදී මෝධී මහතා ලංකාවට පැමිණි අතරඉන්දියානු හා ශී‍්‍ර ලංකා මිත‍්‍ර සබ`දතා දියුණු කිරීම ස`දහා ඉන්දියානු මුදල් ආධාර ඇතිව ති‍්‍රකුණාමල ප‍්‍රදේශයෙහි රෝහලක් ඉදිකිරීම ස`දහා ආධාර ලබාදුන්නේ ජාත්‍යන්තරය තුළ ඉන්දියානුවන්ගේ බලය පෙන්වීමටයි. ඇමරිකානු රාජ්‍ය තුළත් ඉන්දියානුවන් විවිධ සංස්කෘතික උත්සව පවත්වමින් තම සදාචාරමය පැතිකඩයන් නිරූපණය කිරීමට උත්සහ කරයි. 
  වඩාත් හො`ද මෘදු බලයක් අත්කර ගැනීම ස`දහා ඉන්දියාව තම ශක්තිය යොදාගත හැකි උපක‍්‍රමයන්
  • ලොව 4 වෙනි විශාලතම ආර්ථික ශක්තිමත් රට වන්නේ ඉන්දියාවයි.
  •  I.M.F නමැති ඉන්දියානු බැංකුව ලොව ඇති 8 වෙනි විශාලතම බැංකුවයි.
  • ලොව 4 වෙනි විශාලතම ත‍්‍රිවිධ හමුදා බල ඇණියක් සහිත ශක්තිමත් රට වන්නේ ඉන්දියාවයි.
  • Nuclear  තාක්ෂණයෙන්ද වර්තමාන ඉන්දියාව සවිමත්ය.
  • Microsoft, Motorola, HP Invent, IBM, Samsung  වැනි දැවැන්ත සමාගම්වල මව් බිම ඉන්දියාවයි.ී
  • Sun Micro systems, Intel Pentium 4, Hot Mail වැනි අති විශිෂ්ඪ පරිගණක මෘදුකාංගයන් සොයාගන්නා ලද්දේ ඉන්දියානු පුරවැසියන් විසිනි. නමුත්, 
  • 1948 - 8 - 15 ඉන්දියාවට නිදහස ලැබුණු අතර, හින්දු මුස්ලිම් සටන, ගාන්ධි තුමාගේ සමුගැනීම, 41.6% ක පමණවූ දරිද්‍රතාවය හා අනෙකුක් විවිධ කාරණාවන් නිසා ඉන්දියාව තවමත් මදක් පසුබෑමේ ලක්ෂණ සහිතව ජාත්‍යන්තරය තුළ කටයුතු කරන ආකාරය හ`දුනාගත හැකිය. ඒ කෙසේ වෙතත් බුදුදහම, හින්දු දහම, තාක්ෂණය, සංස්කෘතික ස්ථාන, කලාව, සාහිත්‍යය,ආහාරවිවිධත්වය, ආයුර්වේදය, යෝගා කලාව, ඉන්දියානු විලාසිතා, කාන්තා රූපලාවන්‍ය ක්ෂේත‍්‍රය, ඉන්දියානු සංගීත සංස්කෘතිය, යන කරුණු පදනම් කරගෙන ඉන්දියානු දේශපාලන හා දේශපාලන නොවන අවස්ථාවන් වලදී මෘදු බලය සූක්ෂමව හා ක‍්‍රමානුකූලව භාවිතා කරන ආකාරය පැහැදිලිය. 

                     

No comments:

Post a Comment

Nibandaya.com

රාණී නම් ඇය..

2014 වර්ෂයේදී තිරගතවූ ඉන්දියානු නාට්‍යමය අාකෘතියට අයත් ක්වීන් චිත්‍රපටය විකාශ් බාලා අධ්‍යක්ෂණයෙන්, අපූරාශ් කේෂෂ් හා වික්‍රමාධිත්‍ය...